Crashende apps op je Samsung (Android) telefoon: oplossing

Een vloedgolf aan meldingen bevestigt wat Google zelf ook laat weten: een bug in een Android-onderdeel zorgt op grote schaal voor crashende apps. Het probleem duikt óók op Samsung telefoons op – maar zeker niet alleen. Verschillende oplossingen zijn inmiddels beschikbaar, voor verschillende versies van het Android OS. Wij zetten ze hieronder op een rij.

Samsung Galaxy crashende apps probleem en oplossingSamsung Galaxy crashende apps probleem en oplossing

Crashende apps op je Samsung telefoon?

Sinds enige uren worden wij overspoeld met meldingen dat allerlei apps niet meer werken op allerlei Samsung telefoons, zoals de Galaxy A51 en Galaxy S10. Met recente update-perikelen in gedachten, denk je dan natuurlijk aan problemen met – bijvoorbeeld – recent uitgerolde Android 11 upgrades, zoals op de A51. Echter, deze vork zit anders in de steel.

Na een update voor een systeem-app van het Android OS – Android System WebView – werken heel veel applicaties niet meer. Email apps, browsers, en allerlei andere applicaties die van een browser gebruik maken crashen direct na het openen. Veel apps zijn zo in een klap onbruikbaar geworden. Duidelijk is, dat het probleem dit keer níet door een van Samsung’s updates komt. Zoals Google aan The Verge laat weten is een update voor de genoemde Android System WebView app de boosdoener. De Android-maker uit de VS heeft de app inmiddels bijgewerkt, en de bug eruit gehaald.

De oplossing(en)

Android 10 en 11 (Galaxy S21, S20, S10, S9, A51, A50, etc.)

In Android 10 en 11 is de oplossing relatief simpel (voor Android 9 en ouder: zie hieronder). Je kunt zelf het probleem oplossen door de Android System WebView app bij te werken naar versienummer 89.0.4389.105. Zoek naar de app in Google Play (HIER), kies ‘m, en tik op Updaten. Omdat de hele op dit moment hetzelfde probeert te doen, kan het even duren voor dit lukt. Start daarna eventueel de verschillende apps – beter nog: je telefoon – opnieuw op.

Mocht dit onverhoopt toch niet werken – of je kunt de update (nog) niet vinden – dan kun je ook kijken of het helpt om juist alle recente updates voor Android System WebView te verwijderen. Dat doe je als volgt:

  • Ga in Instellingen naar Apps
  • Android 11: tik op de drie ‘streepjes’ rechtsboven de lijst met apps, en zet de ‘schakelaar’ bij Systeem-apps weergeven aan
  • Android 10: tik op de drie puntjes rechtsboven in beeld, en kies Systeem-apps weergeven
  • Zoek of scroll naar Android System WebView en kies deze
  • Tik rechtsboven op de drie puntjes, en kies Updates verwijderen.

Android 9 en ouder (Galaxy S8, A8, A7, etc.)

Heb jij Android 9 of eerder, bijvoorbeeld op de Galaxy S8, A8, of S7? Dan is het iets (maar niet veel) ingewikkelder. Je kunt de WebView app namelijk niet direct updaten – maar wel via een tussenstap:

  • Kijk eerst of het helpt als je Google’s Chrome update (HIER). Zo niet, probeer dan verder:
  • Ga via de Instellingen naar Apps en zoek in de lijst Chrome. Tik nu op Uitschakelen.
  • Zoek nu in Google Play naar de Android System WebView app. Je kunt ‘m nu updaten, als het goed is.
  • Zoek via Instellingen en Apps wederom Chrome, en schakel deze weer in.

Als het goed is het probleem met een van deze oplossingen weer gefixt, en werken ook alle andere applicaties weer die ervan afhankelijk zijn.

(Dank aan iedereen die het ons meldde en/of meedacht aan oplossingen!)



Source


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *